1983 – az első cool nyaram
június 9, 2011
Portugál körút
június 13, 2011
1983 – az első cool nyaram
június 9, 2011
Portugál körút
június 13, 2011

Ebben a rövid írásban a lakókocsi éa a lakóautó közti különbséget járjuk körül.

A lakóautó alapvetően hosszabb utazások megtételére van kitalálva. Egy lakóautó általában kétszer annyiba kerül, mint egy lakókocsi, hiszen egy komplett gépjárműre épül. … A németországi lakókocsi fogyasztói árak 11 és 25 000 Euró között mozognak, a lakóautó fogyasztói árak 36 és 70 000 Euró között vagy akár még efölött is alakulnak). A lakóautók értékvesztése igen gyors, különösen az első 3-5 évben, a
személygépkocsikhoz hasonlóan az ötödik év végére az eredeti vételár felére zuhan. Ezt követően áruk egy egyre lassabban csökkenő pályára kerül. Áruk tíz éves korában az eredeti vételár 25-30%-a körül alakul. Persze ez márkától, modelltől függően változhat. A lakóautó fix költségei. a kötelező biztosítás, a Casco és adók. Európában az éves költség átlagosan 1500-4000 Euró között alakul. Természetesen a lakóautó a kompaktságával nyeri meg a publikumot. Az utazási sebesség azonos lehet a személyautókéval. Az átlagos 130 km/óra elérhető a nagyobb teljesítményű motorokkal, de a 100-120 mindegyikkel biztonsággal tartható. Az ún. Alkoven megoldás esetében, ahol a sofőrkabin mögött egy nagy előrenyúló hálófülke van, az utazás során fokozottan ügyelni kell a széllökésekre, illeve arra, hogy az út fölé benyúló fák, illetve építmények, hidak ne okozzanak kárt a jármű tetejében. Bár a KRESZ szabályai szerint lakóautóban menet közben biztonsági övvel rögzítetten kell utazni, ennek ellenére – többnyire kisgyerekek – menet közben használják a mellékhelyiséget, illetve gyakran alszanak az ágyakon, illetve eszegetnek-iszogatnak a hűtőszekrényből. Ez természetesen balesetveszélyes, de szerencsére kevés ilyen balesetről hallottunk. Így ha két sofőr is van, lakóautóval egyhuzamban akár 2000 km-t is meg tudnak tenni. (Persze tankolással…) A lakókocsi ezzel szemben Európában a legtöbb országban hivatalosan csak 80 km per óra sebességgel vontatható. Mindemellett gyakori tapasztalat, hogy megfelelő autóval a 100 km/órás átlagsebesség a jellemző. Legfontosabb előnye a lakóautóval szemben, hogy mivel nincs benne motor, ezért sokkal olcsóbb, és az értékét is sokkal lassabban veszíti. Általában évi 10%-kal szokott csökkenni az első három évben, utána pedig még lassabban ereszkedő pályára kerül az ára. Nyolc éves korban még sokszor 50-60% az értéke az eredeti vételárhoz képest. Fix költsége minimális, adók, kötelező biztosítás évi szinten 100 euró környékén van Európában. Az éves casco maximum egy-két ezer euróba kerülhet. Nagyon fontos, hogy a vontató járműtől különválasztható, így ideális tartós letelepítésre, átmeneti hétvégi házként való alkalmazásra. Ilyen ajánlatok mind a sí-övezetek környéki kempingekben, mind pedig a mediterrán tengerpartokon lévő kempingekben megtalálhatók. Ha megérkezünk egy kempingbe, felállítjuk az elősátrat, kényelmesen berendezkedünk, majd leakasztjuk az autóról, így autónkkal a környéken szabadon közlekedhetünk, akár néhány napra is ott hagyhatjuk valahol. Mindez a lakóautónál nem lehetséges. Ízlés és vérmérséklet kérdése, meg persze pénztárcáé, ki melyiket választaná.

Vélemény, hozzászólás?